Hur visselblåsare kan rapportera om missförhållanden och oegentligheter.
Visselblåsning
Svensk Hypotekspension AB (”SHP”) strävar efter att upprätthålla en god affärskultur och motverka korruption och andra oegentligheter. SHP har inrättat en intern rapporteringskanal som ett led i organisationens arbete med att förebygga och upptäcka missförhållanden samt att skydda så kallade visselblåsare, som rapporterar om missförhållanden.
Via rapporteringskanalen kan visselblåsare rapportera om missförhållanden och oegentligheter inom SHP, utan att behöva oroa sig för negativa konsekvenser.
Vad är visselblåsning?
SHP:s rapporteringskanal för visselblåsning är avsedd att användas för att rapportera allvarliga oegentligheter somrör misstänkt
- penningtvätt,
- finansiering av terrorism,
- mutor och korruption,
- bokföring, eller
- andra allvarliga oegentligheter som rör SHP:s vitala intressen eller enskildas liv och hälsa.
Observera att visselblåsningskanalen inte är avsedd för att rapportera spam, bedrägeri eller liknandekundärenden. För frågor gällande detta vänligen kontakta SHP via info@hypotekspension.se.
Rapportera genom visselblåsarkanalen
Rapportering av oegentligheter inomSHP kan göras genom att posta en skriftlig rapport till följande adress:
Compliance – Visselblåsning
NOBA Bank Group AB (publ), Box 23124, 104 35 Stockholm
Rapportera öppet eller anonymt
Den rapporterande personen kan välja att rapportera anonymt eller att framträda med sina personuppgifter.
Extern rapportering
Visselblåsare har också möjlighet att rapportera externt till myndigheter som särskilt utsetts av regeringen. Avseende SHP är aktuell myndighet för extern rapportering Finansinspektionen. För mer information, se: Visselblåsare | Finansinspektionen
Behandling av personuppgifter
SHP är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter i samband med rapportering av missförhållanden.För mer information om behandlingen av personuppgifter i visselblåsarärenden, läs mer här.