Tillgänglighet

Tillgänglighetsredogörelse

Du kan lyssna på sidan med hjälp av uppläsningsverktyg som JAWS eller NVDA på Windows, VoiceOver på Mac och iPhone, eller TalkBack på Android. Aktivera verktyget i din enhets inställningar.

Denna tillgänglighetsredogörelse gäller för de banktjänster som tillhandahålls av Svensk Hypotekspension AB (”SHP”).

Redogörelsen har upprättats i enlighet med de krav som följer av EU:s direktiv 2019/882 om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster (”Tillgänglighetsdirektivet”) och den svenska lagstiftning som implementerar direktivet (Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet).

Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast den 26 juni 2025.



1. Vår tjänst och hur den tillhandahålls

SHP tillhandahåller kapitalfrigöringskrediter till konsumenter, vilket utgör en ”banktjänst” enligt de tillämpliga tillgänglighetsreglerna.

Tjänsten tillhandahålls bland annat genom vår hemsida med adressen https://www.hypotekspension.se/ samt genom den personliga inloggningsportalen Mina Sidor på https://minasidor.hypotekspension.se/

  • Webbsida (hypotekspension.se)
    Hypotekspension.se är den officiella webbplatsen för SHP. Besökare kan läsa om hur kapitalfrigöringskrediter fungerar, ansöka om att bli kund hos oss samt få information om vår kundservice. Webbplatsen är designad för att vara användarvänlig och informativ, med lättillgänglig information och funktioner för både nya och befintliga kunder.
  • Mina Sidor (https://minasidor.hypotekspension.se/) Mina Sidor är den personliga inloggningsportalen för SHP:s kunder. På denna säkra plattform kan användare hantera och få en översikt över sitt engagemang. Webbplatsen erbjuder en enkel och intuitiv navigering för att göra det lätt för kunder att utföra ärenden online. Genom att logga in kan kunder också kontakta kundservice för support via Säkra meddelanden.

2. Vilka tillgänglighetskrav som gäller för vår tjänst och hur vi uppfyller kraven

Vår tjänst omfattas av de krav på tillgänglighet som följer av Tillgänglighetsdirektivet och den svenska lagen.

Reglerna är avsedda att kompletteras av mer detaljerade regler i tekniska standarder som anger hur kraven kan uppfyllas. Vi följer kontinuerligt utvecklingen av nya och befintliga standarder och planerar att implementera uppdaterade och nytillkomna standarder i våra tjänster.

Nedan beskriver vi kortfattat vad kraven innebär och hur vi strävar efter att uppfylla dem:

  • Vår webbplats och information som ges till kunder via digitala kommunikationsmedel, ska vara uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust.

Vi uppfyller detta krav genom att följa standarden EN 301 549 i tillämpliga delar. EN 301 549 hänvisar i sin tur till WCAG 2.2, som innehåller riktlinjer för hur webbinnehåll kan göras mer tillgängligt för personer med funktionsnedsättningar. Vår webbplats uppfyller i stor utsträckning tillgänglighetskriterierna på A- och AA-nivå enligt standarden WCAG 2.2.

  • Språket i den information som ges till kunder ska ligga på en komplexitetsnivå som inte överstiger s.k. nivå B2 (övre medelnivå) enligt Europarådets gemensamma europeiska referensram för språk.

Vi uppfyller detta krav genom att analysera vår kundkommunikation och se till att språket, inbegripet ordval, formulering och struktur i textenen, inte är svårbegripligt eller allt för komplext.

  • Identifieringsmetoder och säkerhetsfunktioner ska vara uppfattningsbara, hanterbara, begripliga och robusta.

Vi uppfyller detta krav genom att använda digitala identifieringsmetoder via tillgängliga gränssnitt, som tillhandahålls av externa samarbetspartners, samt identifiering med hjälp av icke-digital kommunikation (post och telefon). Digital säker kommunikation tillhandahålls via tillgängliga gränssnitt på Mina Sidor.

  • Vår kundtjänst ska kunna tillhandahålla information om tjänsternas tillgänglighet och kompatibilitet med tekniska hjälpmedel. Kundtjänst ska kunna kontaktas genom tillgängliga kommunikationssätt.

Vi uppfyller detta krav genom att se till att kundtjänst kan kontaktas via telefon av personer som använder hjälpmedel såsom exempelvis texttelefoni, samt via tillgängliga gränssnitt på Mina Sidor. Kundtjänst kan även besvara frågor och ge information om våra tjänsters tillgänglighet samt hur de kan användas tillsammans med tekniska hjälpmedel.


3. Hur vi säkerställer att våra tjänster är tillgängliga

Vi arbetar kontinuerligt med att se till att våra tjänster är tillgängliga och att vi fortlöpande uppfyller tillämpliga krav. Detta gör vi genom att testa exempelvis vår webbplats, inbegripet de funktioner som våra kunder använder när de utnyttjar tjänsterna. Vi använder oss av tester som tillhandahålls av externa samarbetspartners samt av egen självskattning.

4. Om du stöter på problem eller vill framföra synpunkter

Vi uppskattar om du meddelar oss om du upptäcker några brister eller fel, så att vi kan åtgärda problemen. Du kan kontakta oss på följande sätt:

Kontaktuppgifter till SHP

Postadress: Svensk Hypotekspension AB, Box 23124, 104 35 Stockholm

E-post: accessibility@noba.bank

Telefon: 020 – 586 160